Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg
Do podstawowych zadań Wydziału Komunikacji Transportu i Dróg należy:
1. W zakresie rejestracji pojazdów:
1) prowadzenie ewidencji pojazdów i ich właścicieli;
2) rejestrowanie i wyrejestrowanie pojazdów;
3) wydawanie zaświadczeń z zakresu rejestracji pojazdów;
4) kierowanie na dodatkowe badania techniczne;
5) dokonywanie niezbędnych zapisów w dowodzie rejestracyjnym;
6) wpisywanie zastrzeżeń do dowodów rejestracyjnych;
7) przyjmowanie zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmianie stanu faktycznego, wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym;
8) nadawanie cech identyfikacyjnych pojazdu;
9) ewidencjonowanie i wydawanie zatrzymanych dowodów rejestracyjnych;
10) czasowe wycofanie pojazdów z ruchu;
11) kontrola ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej pojazdów,
12) wydawanie decyzji administracyjnych o naliczeniu kar pieniężnych:
a) w związku z nieterminową rejestracją pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
b) właścicielowi pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w związku z nie zawiadomieniem w terminie o nabyciu lub zbyciu pojazdu;
c) podmiotowi uprawnionemu, który nie zwrócił w terminie blankietów profesjonalnych dowodów rejestracyjnych;
1. przyjmowanie oświadczeń o wymianie drogomierzy.
2. W zakresie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów:
1) prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
2) przeprowadzanie kontroli w stacjach kontroli pojazdów;
3) wydawanie i cofanie uprawnień do przeprowadzenia badań technicznych pojazdów;
4) wpisywanie i wykreślanie przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
3. W zakresie nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców:
1) prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców;
2) prowadzenie rejestru instruktorów;
3) wpisywanie i wykreślanie z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców;
4) wpisywanie i wykreślanie z ewidencji instruktorów nauki jazdy;
5) sporządzanie analizy i podawanie do publicznej wiadomości wyników analizy statystycznej w zakresie średniej zdawalności osób szkolonych oraz liczby skarg;
6) rozpatrywanie skarg dotyczących działalności ośrodka szkolenia kierowców;
7) prowadzenie okresowych kontroli w ośrodkach szkolenia kierowców.
4. W zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami:
1) prowadzenie ewidencji kierowców i osób bez uprawnień;
2) wydawanie krajowych praw jazdy i pozwoleń na kierowanie tramwajem;
3) wydawanie międzynarodowych praw jazdy;
4) realizowanie wyroków sądowych w zakresie orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów;
5) zatrzymanie i zwracanie uprawnień do kierowania pojazdami;
6) cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania pojazdami;
7) kierowanie osób posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami na badania lekarskie, psychologiczne, kontrolne sprawdzenie kwalifikacji oraz kursy reedukacyjne;
8) wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem przewożącym wartości pieniężne;
9) przyjmowanie praw jazdy do depozytu;
10) żądanie akt kierowców i wysyłanie akt kierowców na żądanie innych urzędów;
11) wydawanie zaświadczeń o posiadanych uprawnieniach;
12) wydawanie profili dla kandydatów na kierowców wszystkich kategorii, kierowców po wyrokach sądowych i utracie kwalifikacji;
13) prowadzenie ewidencji akt kierowców oraz osób bez uprawnień;
14) uzupełnianie posiadanego zasobu akt kierowców i osób bez uprawnień;
15) udostępnianie danych stanowiących zasób akt kierowców uprawnionym podmiotom.
5. W zakresie transportu i przewozu:
1) wydawanie i cofanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego osób i rzeczy;
2) wydawanie i cofanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;
3) wydawanie i cofanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym;
4) wydawanie i cofanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 osób nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
5) wydawanie zaświadczeń na krajowe przewozy drogowe na potrzeby własne osób
i rzeczy;
6) wydawanie i cofanie zezwoleń na wykonywanie regularnych i regularnych specjalnych przewozu osób;
7) kontrolowanie przedsiębiorców posiadających zezwolenie, licencje lub zaświadczenie;
8) opracowywanie, co najmniej raz w roku, analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób;
9) współdziałanie z Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie bezpieczeństwa i porządku na drogach oraz zwalczania przestępstw i wykroczeń drogowych dokonywanych w zakresie transportu drogowego lub w związku z tym transportem;
10) współdziałanie z Marszałkiem Województwa (w formie uzgodnienia) w zakresie wydawania zezwoleń na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar jednego powiatu;
11) powoływanie komisji sprawdzającej znajomość topografii;
12) zadania wynikające z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
6. W zakresie zarządzania drogami i ruchem drogowym:
1) zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych;
2) sprawowanie w imieniu Zarządu i Starosty nadzoru nad działalnością Powiatowego Zarządu Dróg w Wieluniu;
3) wydawanie zezwoleń na imprezy w obszarze dróg powiatowych i gminnych;
4) zaliczanie dróg do kategorii dróg powiatowych w porozumieniu z zarządem województwa po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin oraz zarządów sąsiednich powiatów;
5) przygotowywanie dla Zarządu projektów opinii w sprawie przebiegu dróg gminnych;
6) wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów o wymiarach lub masie większych od dopuszczalnych;
7) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na wykorzystywanie dróg w sposób szczególny.
7. W zakresie usuwania pojazdów z drogi:
1) realizowanie spraw związanych z usuwaniem, przechowywaniem i przepadkiem pojazdów usuniętych z drogi na rzecz powiatu (art. 130a ustawy prawo o ruchu drogowym).