„ Podróże które zmieniają życie”
Dodano: 04 sierpnia 2025

Starosta Powiatu Wieluńskiego
informuje o otrzymaniu dofinansowania na projekt pn.
"Podróże które zmieniają życie" - program wsparcia kierunku technik organizacji turystyki w Zespole Szkół nr 2 im. J. Długosza w Wieluniu współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027
Celem głównym projektu jest:
Celem projektu jest wyższa zdolność 40 uczniów(dalej U)(24K,16 M) Technikum organizacji
turystyki (dalej TOT) w Zespole Szkół nr 2 im. Jana Długosza w Wieluniu (dalej ZS2) do przyszłego zatrudnienia i wsparcie ich 8 Nauczycieli (dalej N)(7K,1M) oraz doskonalenie kwalifikacji zawodowych poprzez realizację w szkole programu kształcenia i szkolenia zawodowego dostosowanego do wymagań gospodarki i rynku pracy obejmującego:
-dodatkowe kursy/szkolenia w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień/kwalifikacji przez uczniów i zajęcia specjalistyczne dla uczniów i nauczycieli
-wyposażenie pracowni szkolnych
w okresie 01.06.2025-31.05.2027.
Działania w projekcie:
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację działań wynikających z diagnozy:
1. Organizacja doradztwa zawodowego dla uczniów Technikum organizacji turystyki - Wsparciem w ramach doradztwa objęci zostaną wszyscy zakwalifikowani do programu uczniowie łącznie 40U. Doradztwo będzie realizowane w salach szkolnych i obejmie:
1.Indywidualne doradztwo zawodowe dla każdego ucznia- 4h(łącznie 160h).
2.Grupowe doradztwo zawodowe dla 40 U–10h na grupę 10 os.(10h*4 grupy=40h)
Celem doradztwa będzie określenie preferencji zawodowych uczniów i ścieżki rozwoju
zawodowego. Zadanie realizowane przez cały okres projektu. Indywidualne doradztwo zawodowe dla uczniów technikum jest istotne i korzystne bowiem pomaga U rozwijać umiejętności miękkie, tj. komunikacja, zarządzanie czasem czy rozwiązywanie problemów, co jest niezwykle istotne w świecie pracy.
2. Organizacja staży uczniowskich dla uczniów Technikum organizacji turystyki. - Udział w stażach uczniowskich (SU) zorganizowany zostanie dla 40U kierunku TOT. Czas realizacji
SU wyniesie 150h. na U. Zadanie realizowane będzie w całym okresie realizacji. Na czas trwania SU zawarta zostanie umowa między stronami zaangażowanymi w jego realizację. SU będą
realizowane na podstawie programu opracowanego zgodnie z obowiązującymi zasadami. Program ten będzie wskazywał cele edukacyjne (kompetencje i umiejętności), które ma osiągnąć stażysta, treści edukacyjne, zakres obowiązków stażysty oraz harmonogram SU. Pracodawca przyjmujący ucznia na SU zapewni odpowiednie stanowisko pracy, wyposażenie i narzędzia pracy, przeszkoli ucznia w zakresie BHP, przepisów i regulaminu pracy oraz zapewni opiekuna SU. Pracodawca wyda U dokument potwierdzający odbycie SU. Łączna liczba h SU planowana do osiągnięcia: 40 os.x150 godz.=6000h. Stażyście za okres odbywania SU będzie należało się stypendium w wysokości 80% minimalnej stawki godzinowej za pracę. Realizację SU zaplanowano zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r.–Prawo oświatowe, na zasadach określonych w tej ustawie, tak aby ułatwiały uzyskanie doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie. SU będą realizowane zgodnie z zakresem określonym w Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków EFS Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 i są rozliczane stawkami jednostkowymi wskazanymi w wytycznych.
3. Adaptacja i wyposażenie dla zawodu Technikum organizacji turystyk – Zaplanowano adaptację sali numer 27 obejmującą m.in. malowanie ścian i sufitów, wykonanie posadzek, wymianę instalacji elektrycznej i internetowej, wymianę drzwi, parapetów itd. Sala ta ma 51,15m2 i będzie stanowiła pracownię turystyczną.
Wyposażenie jest niezbędne do realizacji zajęć zaplanowanych w proj. i do realizacji podstawy
programowej na w/w kierunkach. Doposażenie szkolnych pracowni zawodowych jest też konieczne, gdyż szkoła nie ma możliwości zorganizowania kształcenia w miejscu pracy. Dzięki doposażeniu szkoła podniesie jakość procesu dydaktycznego, natomiast uczniowie będą mogli uczyć się i praktykować na sprzęcie nowoczesnym i odzwierciedlającym naturalne warunki pracy w zawodzie. Katalog wydatków na wyposażenie pracowni jest zgodny z podstawą programową kształcenia na kierunku TOT. Zakupy i dostawa doposażenia nastąpią w oparciu o przepisy ustawy PZP. Szczegółowy wykaz zakupów został opisany w uzasadnieniu do wydatków i obejmuje m.in. zakup.: stanowisk komputerowych wraz z poprogramowaniami, urządzenia do druku wraz z materiałami zużywalnymi na zaplanowane zajęcia w projekcie, kamery, głośniki, sprzęt audio, meble i krzesła do nowej pracowni, która dotąd nie była wykorzystywana, wyposażenie tematyczne nowej pracowni (mapy itp.), sprzęt multimedialny niezbędny dla kierunku i inne pomoce dydaktyczne. Zaplanowano ponadto zakup np. tablicy multimedialnej dla obecnie funkcjonującej pracowni TOT – informatycznej.
4. Organizacja szkoleń/kursów zawodowych/ wykładów dla uczniów/uczennic z zakresu kierunku kształcenia– Kursy i szkolenia zostały zaplanowane na podstawie diagnozy potrzeb szkoły, przy współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego (pracodawcy, przedsiębiorcy, instytucje rynku pracy). Ważne jest więc nabywanie przez U nowych umiejętności i kwalifikacji, niezbędnych w dzisiejszej, jakże szybko zmieniającej się, rzeczywistości zawodowej, pozwalających im na konkurencyjność na rynku pracy, stąd potrzeba organizacji szkoleń/ kursów/ warsztatów/ wykładów dla uczniów:
- Kurs rezydenta biura podróży dla 25U obejmujący 2-dni (18 h.)
- Kurs wychowawcy wypoczynku dla 24 U - 36 godzin dydaktycznych szkolenia-3 dni
- Kurs stewardessy dla 24 U (9 godzin lekcyjnych)
- kurs English for Tourism dla 24U- 16 godzin zajęć z doświadczonym trenerem turystyki – pilotem wycieczek i lektorem języka angielskiego
- kurs Animator imprez dla dzieci 24U- 9h
- Kurs Własne Biuro Podróży dla 25 U- 2 dni (18 h)
- kurs Specjalista ds. turystyki + Profesjonalna obsługa klienta dla 25 U- 2 dni (18 h)
-Kurs Systemy rezerwacji w turystyce dla 25 - 2 dni (18 h)
-kurs E-commerce & E-marketing & Social media w turystyce dla 25 U- 2 dni (18 h)
-Kurs języka hiszpańskiego A.1.1 dla 25 U (48 h zegarowych)
-Kurs języka hiszpańskiego w stopniu A1.2 dla 25 U (48 h zegarowych)
-zajęcia Koła turystycznego 2 grupy po 10 os x 30h- razem 60h. Zajęcia te będą prowadzone przez nauczyciela kształcenia zawodowego w ramach godzin ponadwymiarowych.
- Warsztaty Wykładowcami z uczelni wyższych 10 wykładów *min 4h= 40h. Warsztaty te będą
odnosić się do zakresu kształcenia w branży turystycznej.
-2 Wykłady z podróżnikami dla 40 U w tym:
1. Busem przez świat ( koszty wykładu + koszty przejazdu)
2. Wykład Martyny Wojciechowskiej Kobieta na krańcu świata ( koszt wykładu, koszty przejazdu)
Szkolenia prowadzą do nabywania kompetencji, w tym w ramach branż rozwojowych.
Wnioskodawca zakłada, że min. 80% uczestników projektu (uczniów) nabędzie kompetencje.
5. Rozwój kompetencji kluczowych i warsztaty ekologiczne dla uczniów - W zadaniu tym udział będzie brało 100% grupy docelowej uczniów tj. 40 osób. Jeden uczeń może brać udział w kilku zajęciach. Celem zajęć jest zdobycie dodatkowych umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych i przygotowania do zdania egzaminu maturalnego z matematyki, języka angielski oraz geografii tak istotnej dla kształcenia w tej branży oraz języka włoskiego. Program zajęć wykracza ponad podstawę programową.
Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli ZS2 w ramach godzin ponadwymiarowych
i obejmą:
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki - 4 grupy po 10 os x 30h = 120h
Zajęcia wyrównawcze z j. angielskiego -4 grupy po 10 os x 30h =120h
Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze język włoski 2 grupy x 10 os x 30h =60h
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z geografii 4 grupy po 10 os x 30h=120h
Wszystkie te zajęcia mają na celu doprowadzenie do umiejętności stosowania w mowie i piśmie
języka obcego oraz rozszerzenia zakresu wiedzy z matematyki i geografii i zastosowania ich w
praktyce, tak by egzamin maturalny nie był problemem i pozwolił rozwijać kwalifikacje zawodowe w zakresie organizacji turystyki na studiach wyższych. Siatka godzin w szkole nie jest wystarczająca do bezproblemowego zdania tego egzaminu, dlatego też uczniowie zostaną wsparci tego rodzaju zajęciami. Zajęcia te prowadzone będą w salach szkolnych przy użyciu sprzętów TIK zakupionych w ramach projektu.
Ponadto w zadaniu tym zaplanowano dla 40 U warsztaty „Ekologia w życiu codziennym”. Warsztaty z ekologii w codziennym życiu dla uczniów są niezwykle ważne i wartościowe z wielu powodów:
Warsztaty pomogą uczniom zrozumieć znaczenie ekologii w ich codziennym życiu. Dzięki nim
uczniowie dowiedzą się, jakie działania mogą podjąć, aby wprowadzić zmiany na rzecz ochrony środowiska. U dowiedzą się, jak zmienić swoje nawyki, aby nie szkodzić środowisku. Warsztaty ekologiczne nauczą praktycznych umiejętności, takich jak segregacja śmieci, uprawa roślin, oszczędzanie energii czy korzystanie z alternatywnych środków transportu. Z warsztatów uczniowie dowiedzą się, jakie problemy ekologiczne dotykają ich lokalną społeczność i jak mogą przyczynić się do ich rozwiązania. Projekt przewiduje: 4 grupy po 10 U x 10h warsztatów= 40h.
Łącznie w zadaniu zostanie zrealizowanych 460 h zajęć. Zadanie doprowadzi do nabycia
kompetencji mierzonych 4 etapami.
6. Wsparcie dla nauczycieli (szkolenia i kursy) - Wsparcie dla nauczycieli obejmie:
- Szkolenie „Przeciwdziałanie dyskryminacji, cyberprzemocy i mowie nienawiści” dla 8N-16h
Szkolenie zorganizowane zostanie w budynku szkoły aby ograniczyć barierę w dotarciu na
szkolenie.
- Kurs Kwalifikowana Pierwsza Pomoc dla 5N- 66 h
- Kurs Afazja i mutyzm wybiórczy dla 2N – 19h
- Szkolenie "Edukacja włączająca w praktyce"- 8N-16h.
-warsztaty dla 8N z zakresu pracy z uczniem ze spectrum Autyzmu – (formy pracy , dostosowania, komunikacja) - 32h
Dla N zaplanowano ponadto szkolenia z zakresu metodyki i nauki języków obcych, które są bardzo ważnym elementem kształcenia dla kierunku TOT.
1.Nowoczesne zajęcia j. angielskiego dla 1N- dostęp do platformy szkoleniowej on-line. Głównym celem kursu jest przygotowanie N do korzystania z najnowszych technologii podczas zajęć języka angielskiego. Kurs zaznajamia ze wszystkimi tajnikami i ukrytymi funkcjami aplikacji, które są przystosowane do celów edukacyjnych, takich jak nauka nowych słówek czy zagadnień
gramatycznych. Ponadto kurs przedstawia rozwiązania gamifikacyjne, które skłonią U do nawiązywania współpracy między sobą i czerpania radości zarówno z indywidualnych, jak i
grupowych sukcesów.
2.Skuteczne metody nauczania języka ang. dla 1N–dostęp do platformy szkoleniowej on-line. N uzyska wiedzę w jaki sposób przeprowadzić zajęcia w grupie, w której U posiadają zróżnicowane predyspozycje językowe, które niekonwencjonalne metody pracy sprawdzą się podczas powtórek językowych i zaangażują U do dalszego utrwalania materiału po zakończonej lekcji.
3.Szkolenia z metodyki nauczania j. angielskiego dla 2N-120h
Rezultaty w projekcie (wskaźniki produktu i rezultatu):
1. Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach uczniowskich
Wartość docelowa ogółem: 40 (24-k; 16-m)
2. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wartość docelowa ogółem: 1
3. Liczba obiektów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wartość docelowa ogółem: 1
4. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 8 (7-k; 1-m)
5. Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem: 1
6. Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającej
Wartość docelowa ogółem: 1
7. Liczba uczniów i słuchaczy szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych wsparciem
Wartość docelowa ogółem:40 (24-k; 16-m)
8. Liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym
Wartość docelowa ogółem:40 (24-k; 16-m)
9. Liczba zrealizowanych godzin stażu uczniowskiego
Wartość docelowa ogółem: 6 000
10. Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem:8 (7-k; 1-m)
11. Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu
Wartość docelowa ogółem: 38 (23- k; 15-m)
Dofinansowanie projektu z UE: 1 320 237,39 zł
Całkowita wartość projektu : 1 553 220,46 zł
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie#